Brewiarz o Męce Pańskiej - Nieszpory

Sztandary Króla się wznoszą,
Już krzyż chwalebny jaśnieje,
Na którym Stwórca człowieka
W człowieczym ciele zawisnął.

To na nim Jezus, zraniony
Okrutnej włóczni żelazem,
Oczyścił z winy grzeszników
Strumieniem krwi oraz wody.

Wspaniałe drzewo, ozdobne
Purpurą krwi Chrystusowej,
Wybrane, aby na sobie
Unosić ciało najświętsze.

Ramiona drzewa szczęśliwe
Dźwigają okup wszechświata;
Szalami wagi się stając,
Wydarły zdobycz Otchłani.

Oddajmy pokłon krzyżowi,
Co był ołtarzem ofiary,
Bo na nim życie umarło,
By śmiercią życie przywrócić.

O krzyżu, bądź pozdrowiony,
Jedyna nasza nadziejo!
Zachowaj wiernych od złego
I zniwecz zbrodnie ludzkości.

O Trójco, źródło zbawienia,
Niech każdy duch Cię wysławia,
A Ty, przez krzyż odkupionych
Umacniaj łaską na wieki. Amen.

Psalmodia

1. ant. Boże, nieskończona jest Twoja miłość ku nam:* oto nas, umarłych z powodu grzechów, / przywróciłeś do życia w Chrystusie.

Psalm 116B

Ufność miałem nawet wtedy, gdy mówiłem:*
"Jestem w wielkim ucisku",
   I zalękniony wołałem:*
   "Każdy człowiek jest kłamcą!"
Czym się Panu odpłacę*
za wszystko, co mi wyświadczył?
   Podniosę kielich zbawienia*
   i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana*
przed całym Jego ludem.
   Cenna jest w oczach Pana*
   śmierć Jego wyznawców.
O Panie, jestem Twoim sługą,*
Twym sługą, synem Twojej służebnicy.
   Tyś rozerwał moje kajdany,†
   Tobie złożę ofiarę pochwalną*
   i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana*
przed całym Jego ludem,
   W dziedzińcach Pańskiego domu,*
   pośrodku ciebie, Jeruzalem.
Chwała Ojcu i Synowi,*
i Duchowi Świętemu.
   Jak była na początku, teraz i zawsze,
   i na wieki wieków. Amen.

2. ant. Chrystus poniósł nasze grzechy w swoich ciebie na drzewo krzyża,* abyśmy, umarli dla grzechu, / żyli dla sprawiedliwości.

Psalm 42

Głośno wołam do Pana,*
głośno Pana błagam.
   Żal mój przed Nim wylewam*
   wyjawiam przed Nim swą udrękę.
Gdy duch mój we mnie omdlewa,*
Ty znasz moja drogę.
   Na ścieżce, po której kroczę,*
   ukryli na mnie sidło.
Oglądam się w prawo i patrzę,*
Lecz nikt się nie troszczy o mnie.
   Nie ma dla mnie ucieczki,*
   nie ma nikogo, kto by dbał o moje życie.
Do Ciebie wołam, Panie,†
Mówię: "Tyś moją ucieczką,*
działem moim w krainie żyjących.
   Usłysz moje wołanie,*
   bo jestem bardzo słaby.
Wybaw mnie od prześladowców,*
gdyż są ode mnie mocniejsi.
   Wyprowadź mnie z więzienia,*
   bym dziękował Twojemu imieniu.
Otoczą mnie sprawiedliwi,*
gdy dobroć mi okażesz.

3. ant. Cieszcie się na miarę waszego uczestnictwa w cierpieniach Chrystusa:* rozradujcie się, gdy On ukaże się w chwale.

Chrystus cierpiał za was i wzór wam zostawił,*
abyście szli za Nim Jego śladami.
   On grzechu nie popełnił,*
   a w Jego ustach nie było podstępu.
On, gdy Mu złorzeczono, nie złorzeczył,†
Kiedy cierpiał, nie groził,*
lecz oddawał się Temu, który sądzi sprawiedliwie.
   On sam, w swoim ciele,*
   poniósł nasze winy na drzewo,
abyśmy przestali być uczestnikami grzechów,*
a żyli dla sprawiedliwości.
   Krwią ran Jego*
   zostaliście uzdrowieni.

CZYTANIE
Flp 3,8-11

Wszystko uznaję na stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa Jezusa, Pana mojego. Dla Niego wyzułem się ze wszystkiego i uznaję to za śmieci, bylebym pozyskał Chrystusa i znalazł się w Nim, nie mając mojej sprawiedliwości, pochodzącej z Prawa, lecz Boża sprawiedliwość, otrzymaną przez wiarę w Chrystusa, sprawiedliwość pochodzącą od Boga, opartą na wierze - przez poznanie Jego: zarówno mocy Jego zmartwychwstania, jak i udziału w Jego cierpieniach - w nadziei, że upodabniając się do Jego śmierci, dojdę jakoś do pełnego powstania z martwych.

RESPONSORIUM KRÓTKIE

K. Wielbimy Cię Chryste,* I błogosławimy Ciebie. W. Wielbimy Cię. K. Bo przez mękę Twoją świat odkupiłeś. W. I błogosławimy Ciebie. K. Chwała Ojcu. W. Wielbimy Cię.

Ant. do pieśni Maryi
Chrystus nas ukochał* i wydał siebie samego za nas, / składając siebie Bogu na ofiarę miłą i przyjemną.

Wielbi dusza moja Pana*
i raduje się duch mój w Bogu, Zbawicielu moim.
   Bo wejrzał na uniżenie swoje Służebnicy,*
   Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą
   wszystkie pokolenia.
Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny,*
a Jego imię jest święte.
   Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie*
   nad tymi, którzy się Go boją.
Okazał moc swego ramienia,*
rozproszył pyszniących się zamysłami 
serc swoich.
   Strącił władców z tronu,*
   a wywyższył pokornych.
Głodnych nasycił dobrami,*
a bogatych z niczym odprawił.
   Ujął się za swoim sługą, Izraelem*
   pomny na swe miłosierdzie,
Jak obiecał naszym ojcom,*
Abrahamowi i jego potomstwu na wieki.
   Chwała Ojcu i Synowi,*
   i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze,*
i na wieki wieków. Amen.

PROŚBY

Uwielbiajmy Zbawiciela rodzaju ludzkiego, który, umierając, zniszczył śmierć, a zmartwychwstając przywrócił nam życie, i prośmy pokornie:
Wyryj, Panie, swoją mękę w naszych sercach.

Panie Jezu, z Twego boku przebitego włócznią zrodził się Kościół, sakrament powszechnego zbawienia,
- przez swoja mękę i zmartwychwstanie spraw, by był zawsze czystą i świętą Twoją Oblubienicą,

Chryste Zbawicielu, Ty zechciałeś, aby Twoja bolejąca Matka stała pod krzyżem,
- daj, abyśmy w naszych cierpieniach byli uczestnikami Twojej Męki.

Boski Mistrzu, Ty, spoczywając w grobie, pozostałeś ukryty dla wszystkich,j
- naucz nas miłować nasze życie ukryte z Tobą w Ojcu.

Panie Jezu, który przez ofiarę krzyża pojednałeś wszystkich ludzi,
- udziel całemu światu jedności i pokoju.j

Chryste, Synu Boga żywego, który wisząc na krzyżu, obiecałeś raj dobremu łotrowi,
- przyjmij do chwały zmartwychwstania zmarłych, których upodobniłeś do siebie w śmierci.

Ojcze nasz.

Modlitwa: Wszechmogący, wieczny Boże, Ty dałeś ludziom jako wzór Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela, który stał się człowiekiem i uniżył siebie aż do śmierci na krzyżu. Spraw, abyśmy obchodząc uroczyste wspomnienie Jego męki, zawsze pamiętali o tym największym dowodzie Jego miłości i zasłużyli na udział w chwale Jego zmartwychwstania. Który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Komentarze