Obchody ósme

Przed rozpoczęciem Drogi Krzyżowej

O najłaskawszy i najlitościwszy Panie Jezu, ponieważ jesteś nieskończenie dobry i nieskończenie miłosierny, kocham Cię nade wszystko i z całego serca żałuję, żem Ciebie Pana mojego i najwyższe dobro moje obraził(a). Ofiaruję Tobie tę świętą Drogę, na uczczenie owej najboleśniejszej drogi, którą odbyłeś za mnie najniegodniejszego(szą) grzesznika(cę). Pragnę tym uzyskać wszystkie odpusty od Kościoła św. nadane, a proszę Cię, Panie mój, Jezu Chryste, racz to łaską swą sprawić, abyś dostąpił(a) miłosierdzia Twego w tym życiu i zbawienia duszy w wieczności. Amen.

Stacja I. Jezus na śmierć krzyżową osądzony

O Jezu mój, jaka to niepojęta i niezmierna miłość Serca Twego! Jak to, dla mnie niegodnego stworzenia, nie dość Ci było cierpieć więzienie, skrepowanie i biczowanie, jeszcze chciałeś podjąć śmierć haniebną? Oby taka miłość Serca Twego zraniła twarde serce moje i pobudziła je do obrzydzenia sobie grzechów, które są przyczyną Twej śmierci!f O tak! Już je szczerze mam w nienawiści i gorzko nad nimi płaczę, a łzy wylewając pójdę za Tobą bolesną Drogą Krzyża i wołać nieustannie będę: "Jezu mój, miłosierdzia".

Stacja II. Jezus bierze krzyż na ramiona Swoje

Mnie to anie Tobie, o Jezu mój, przynależałby ten krzyż, który tyle ciężkich grzechów moich zgotowało. O drogi Zbawicielu mój, daj mi, abym nadal ochotnie nosił(a) przynajmniej codziennie krzyże swoje, na które zasłużyłem(am) przez grzechy moje, i spraw to, abym Twój krzyż, konając, mógł(a) uścisnąć. Proszę też, niechaj póki życia mi stanie, powtarzam często ze świętą Teresą: "Albo cierpieć, albo umrzeć".

Stacja III. Jezus pierwszy raz pod krzyżem upada

O najmilszy Zbawicielu mój! Otóż u nóg Twoich największy na świecie grzesznik!... O ileż to już było tych upadków moich! Ileż razy rzuciłem się w przepaść złości grzechowej! Podaj mi teraz Panie Jezu mój miłosierną swą rękę! Pomóż mi, Panie Jezu mój, abym już przez całe me życie nigdy nie upadł w grzech śmiertelny, a tak w godzinę śmierci miał sobie zapewnione zbawienie wieczne. Amen.

Stacja IV. Jezus spotyka się z bolesną Matką Swoją

O Boski Synu Panny Maryi, o najświętsza Matko Pana Jezusa! Oto ja u nóg Waszych leżąc, wyznaję w pokorze i skrusze, żem jest onym winowajcą, który ukuł z grzechów swoich miecz boleści, co przebił najczulsze serca Wasze. Ach, z całego serca za to żałuję i obojga Was proszę o przebaczenie i miłosierdzie. O Panie Jezu mój, miłosierdzia! O najświętsza Maryjo Panno, miłosierdzia! Obym tym nieskończonym miłosierdziem pobudzony, rozmyślając w dnie i w nocy nad Waszymi boleściami, nigdy już nie zgrzeszył!

Stacja V. Szymon Cyrenejczyk Jezusowi krzyż nieść pomaga

O Panie, Jezu mój najukochańszy! Dzięki Ci składam za tyle i tak pięknych sposobności, które także i mnie podajesz do zasługi przez cierpienie dla Twej miłości... Ach spraw to, Panie Boże mój, abym się nie uwiódł(a) pozorem złego, jakim krzyż wydaje się być w tym życiu, lecz abym przez cierpliwość w noszeniu krzyża, nabył(a) sobie dóbr prawdziwych na żywot wieczny. Niechaj z Tobą cierpiąc na ziemi, stanę się godnym(ą) z Tobą weselić się i królować w niebie. Amen.

Stacja VI. Jezusowi twarz ociera św. Weronika

O Zbawco mój najboleśniejszy! Wyciśnij i na moim sercu piętno najświętszej twarzy tak, iżbym dniem i nocą o Tobie myślał(a) a pomnąc na bolesną mękę Twoją, opłakiwał(ła) me grzechy, które Cię na śmierć wydały. Niechaj ten chleb boleści stanie się pokarmem mej duszy aż do śmierci, niechaj nieprawości moje stoją mi zawsze przed oczyma, abym się ich wstydził(a) i takowe sobie obrzydził(a).

Stacja VII. Jezus drugi raz pod krzyżem upada

O Przenajświętszy Zbawicielu mój, chociaż Cię widzę upadłego, wszakże wyznaję Cie wszechmocnym Bogiem i proszę Cię, abyś poniżył w sercu moim wszelką pychę i wszelką chęć wywyższenia i wszelkie o sobie chlubne mniemanie. Niechaj się schyli dumna głowa moja, i niechaj ukocham poniżenie i pogardę. Obym pocieszając Cię okazaniem Ci szczerej i wewnętrznej pokory w mym sercu, mógł cię podźwignąć z bolesnego Twego upadku.

Stacja VIII. Jezus naucza niewiasty nad sobą płaczące

O najmilszy Zbawicielu mój, o czemuż i to moje serce nie rozpływa się we łzach żalu serdecznego? O łzy błagam Cię, Panie Jezu mój! O łzy boleści i współczucia, aby łzy moich oczu i smutek serca mojego zasłużyły mi na litość Twego Serca, tak hojnie okazaną płaczącym niewiastom. Ach Panie! Tej jednej użycz mi pociechy, abym doznawszy litościwego spojrzenia Twego w tym życiu, mógł spokojną ufnością spojrzeć na Ciebie w godzinie mej śmierci. Amen.

Stacja IX. Jezus trzeci raz pod krzyżem upada

Wszechmogący wieczny Boże, który jednym palcem trzymasz niebo i ziemię, wyznaję, że te moje ponawiane upadki i złości tylekrotnie do ziemi Cię przygniotły. Jam to przydając grzech do grzechu, przydał boleści do boleści Twoich. Teraz o Jezu, oto u nóg Twoich skruszony, błagam o miłosierdzie i przebaczenie! Odtąd raz na zawsze chce rozbrat uczynić z grzechem, a z płaczem i wzdychaniem stokroć i tysiąc razy wołać będę: "Już nigdy, Boże mój, nigdy, ach nigdy grzeszyć nie będę".

Stacja X. Jezus z szat obnażony, octem i mirrą i żółcią napojony

O Panie Jezu mój najboleśniejszy, jakaż to okropna różnica między mną a Tobą! Tyś cały we krwi, w ranach i gorzkościach; a ja bym pragnał(ęła) tylko rozkoszy, próżności i zbytków! Ach, niedobrą ja idę drogą, niedobrą... Spraw więc o Panie, bym zmienił(a) moje życie. Racz mi goryczą zaprawić rozkosze tego życia, abym odtąd smakując jedynie w gorzkościach przenajświętszej męki Twojej, zasłużył sobie z Tobą na wieczne opływanie w rajskiej słodkości.

Stacja XI. Jezus okrutnie do krzyża przybity

O mój najłaskawszy Panie Jezu, bij i uderzaj w to serce moje młotem miłości i bojaźni  Twojej. A ponieważ grzechy moje były tymi okrutnymi gwoździami, które Cię przebodły, spraw to, o Panie, aby żal za grzechy stał się dla mnie jakoby katem przebijającym gwoździami boleści namiętności moje, ażebym na własne szczęście moje, będąc w życiu i śmierci z Tobą też był uwielbionym i królował w niebie.

Stacja XII. Jezu na krzyżu wywyższony umiera

O najmilszy mój Zbawicielu! Wiem i wyznaję, żem na przebaczenie nie zasłużył(a), bom Cię grzechami mymi ukrzyżował(a), ale słysząc Cię modlącego się za zabójców swoich, o jakże się dusza moja raduje! I cóż uczynię dla Ciebie, któryś tyle uczynił dla mnie? Oto gotów jestem przebaczyć wszystkim, co mnie pokrzywdzili i obrazili. Ach, Boże mój! Przebaczam wszystkim dla miłości Twojej, wszystkim życzę, aby im się jak najlepiej działo, a tak spodziewam się, że i ja usłyszę z ust Twoich w ostatniej godzinie życia mego słowa te pożądane: "Dziś ze mną będziesz w raju".

Stacja XIII. Jezus z krzyża zdjęty, na łonie Matki złożony

O Królowo męczenników! Kiedyż zdołam pojąć boleści Twoje i zaboleć na nimi ze współczuciem, mając je w sercu moim na zawsze wyryte? O Pani moja, spraw to, bym dniem i nocą opłakiwał(a) ciężkie grzechy moje, które Cię do takiego przywiodły cierpienia;ażebym grzechy moje opłakując w miłości i nadziei chrześcijańskiej wytrwał aż do śmierci i stał się godnym z Tobą niegdyś kosztować radości wiecznych. Amen.

Stacja XIV. Jezus do grobu złożony

O Jezu najlitościwszy, który z miłości ku mnie raczyłeś odbyć tak bolesną drogę, cześć Ci oddaję złożonemu po śmierci w grobie; ale chciałbym Cię zamknąć w mym sercu, abym z Tobą był złączony i po odbyciu tej świętej drogi krzyżowej do nowego życia łaski zmartwychwstał, i w niej wytrwał i umarł. Sprawże to, o najmilszy Panie Jezu, przez zasługi Twej męki, którą rozpamiętywałem, aby ostatnim mym pokarmem był Najświętszy Sakrament, ostatnie słowa moje Jezus i Maryja, aby ostatnie me tchnienie było w połączeniu z Twym ostatnim tchnieniem za mnie na Krzyżu oddanym. Niechaj tym sposobem z żywą wiarą, z silną nadzieją i gorącą miłością umierając z Tobą i dla Ciebie, żyję i króluję z Tobą na wieki w niebie. Amen.

Modlitwa przy ukończeniu Drogi Krzyżowej

V. Własnemu Synowi Swemu nie przebaczył.
R.Ale Go za nas wszystkich ofiarował.

Módlmy się: Prosimy Cię Panie, spojrzyj łaskawie na zgromadzenie Twoich wiernych, za których Pan nasz Jezus Chrystus nie wzbraniał się oddać w ręce oprawców i mękę podjąc krzyżową, który z Tobą i z Duchem Świętym Bóg jeden żyje i króluje na wieki wieków. Amen.

V. Racz sprawić, abym Cię godnie chwalił, Panno Najświętsza.
R. Dodaj mi męstwa przeciwko nieprzyjaciołom Twoim.

Módlmy się: Racz miłościwy Boże, dodać podpory naszej ułomności, abyśmy, którzy Świętej Bożej Rodzicielki pamiątkę obchodzimy, za pomocą Jej przyczyny podźwignieni byli z naszych nieprawości. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.


Komentarze