Obchody jedenaste. W czasie Adwentu i Bożego Narodzenia aż do Gromnic

Stacja I. Pan Jezus żąda serca pokutującego
Pan Jezus żąda serca pokutującego

Przybądź mój Jezu, przybądź do serca mego, i skrusz serce moje do pokuty serdecznej. Przyjdź, o miłości świata, drogi Jezu! I osiądź serce moje. Żałuję serdecznie, żem sobie miłość Twoją tak lekceważył; Ciebie, piękności wieczna, tak często obrażał. Ale teraz, o Jezu, brzydzę się grzechami moimi, wolę raczej umrzeć, niżeli Ciebie obrazić. Amen.

Stacja II. Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
Pan Jezus pragnie serca cierpliwego

Przybądź mój Jezu! Ach, przybądź do serca mego, oto daję Ci serce moje: kiedy Ja Ciebie bez krzyża mieć nie mogę, przyjdź mój Jezu z krzyżem, bo gotowe jest serce moje do wszystkiego utrapienia i boleści, abym Cię prawdziwie kochać mógł. Żadna przeciwność, żadna boleść, żadne utrapienie, żadna wzgarda nie ma mię więcej do gniewu, do niecierpliwości poruszyć. Przybądźże Ty tylko, o Jezu! Spraw we mnie cierpliwe i krzyż kochające serce. Amen.

Stacja III. Pan Jezus pierwszy raz upada pod krzyżem
Pan Jezus chce serca spokojnego

Przybądź mój Jezu! Przybądź do serca mego! Tu leżysz na kamienistej drodze, jakoś leżał w twardym żłobie i szukasz dla odpoczynku serca spokojnego. Przybądź że, o Jezu mój! Oto oddaję Ci serce moje i odrzekam się wszystkich złych chęci. Ciebie samego pragnie serce moje i nie odpocznie, nie przestanie walczyć z namiętnościami złymi aż Ciebie w pokoju osiągnie. Przyjdź, o Jezu! Ucisz i uspokój serce moje. Amen.

Stacja IV. Pan Jezus spotyka się z Matką swoją bolesną
Pan Jezus żąda serca skromnego

Przybądź mój Jezu, ach, przybądź do serca mego! Wyznaję że Ty Odkupicielu mój godzien jesteś wszelkiej chwały i miłości. Przyznaję też, że Matka Twoja najmilsza dla mnie tak wiele ucierpiała, dlatego że żałuje serdecznie, żem Ciebie i Matkę Twoją najświętszą tak mało kochał. Przybądź, o Jezu! Oddaję Ci serce moja, a porzucam wszystkie chęci i pożądliwości do rzeczy doczesnych. Ty napełnij serce moje miłością i łaską Twoją. Amen.

Stacja V. Panu Jezusowi krzyż pomaga nieść Szymon Cyrenejczyk
Pan Jezus żąda serca wiernego

Przybądź mój Jezu! Przybądź do serca mego! Oddaję Ci serce moje na pomieszkanie trwałe. Ach gdybym mógł być godzien z Tobą krzyż nosić, ubogim, wzgardzonym i tak uciśnionym być. Ty jako niewinne Dzieciątko począłeś krzyż nosić i niosłeś go aż na Kalwarię, a ja chronię się wszelkiego krzyża. Przysiągłem Ci wiarę i wierność przy chrzcie św., chcę Ci też odtąd wiernym być, a pod chorągwią krzyża Twego mężnie z nieprzyjaciółmi moimi się potykać i walczyć. Odrzekam się na nowo ducha złego i wszystkich spraw jego. Odrzekam się wszelkiej pychy, nieczystości, gniewu, zazdrości, słowem grzechu każdego. Ty sam jedyny Jezu przyjdź, osiądź serce moje. Amen.

Stacja VI. Weronika ociera twarz Jezusową
Pan Jezus pragnie serca szczerego

Przyjdź mój Jezu! Przyjdź, serce moje pragnie Cię przyjąć, miłość Twoją uznać, Ciebie szczerze kochać, a co by mi w miłości Twoje przeszkadzało, to chcę opuścić, choćby mi jeszcze raz tak miłe było, bo ty, o Jezu, milszy mi jesteś niż stworzenia wszystkie. Nie chcę nigdzie żadnej pociechy szukać, tylko u Ciebie, o mój Jezu! Ach przyjdź, spraw we mnie serce szczere. Amen.

Stacja VII. Jezus drugi raz upada pod krzyżem
Pan Jezus szuka serca wdzięcznego

Przyjdź mój Jezu! Przyjdź, tobie samemu należy dziękować za wszystko, coś mi dobrego uczynił i co chwila czynisz. Gdybyś mię nie był tak drogo odkupił i tak nie umiłował, byłbym z ciałem i duszą na wieki zginał. Tobie tedy niechaj będzie wieczna chwała i dzięki. O gdybym był rychlej uznał tę miłość Twoją, nie byłbym tak niewdzięczny za Twoje dobrodziejstwa niezliczone. Ach żałuję serdecznie za tę niewdzięczność moją, żałuję tego, żem Cię, o Jezu, tak często zasmucał, albo i wcale z serca mego wyrzucał. Ach, przyjdź, o Jezu, spraw we mnie skruszone i wdzięczne serce. Amen.

Stacja IX. Jezus trzeci raz upada pod krzyżem
Pan Jezus szuka serca pokornego

Przyjdź mój Jezu, przyjdź gotowe serce moje! Ale Panie wyznać muszę, że nie jestem godzien, abyś Ty wielki Boże przyszedł do przybytku serca mego. Jestem grzesznik złośliwy, który w pychę się podnosząc i bliźnim moim gardząc wzgardę Tobie Boże najświętszy wyrządzałem. Moja to sprawa, że po trzeci raz pod ciężarem krzyża upadasz i od katów wzgardzony i nogami jesteś zdeptany. Lecz serdecznie żałuję nad pychą i wyniosłością moją i proszę, przyjdź, o Jezu! I spraw we mnie serce pokorne. Amen.

Stacja X. Jezus z szat obnażony octem, żółcią i mirrą napojony
Pan Jezus żąda serca czystego

Przyjdź mój Jezu! Ach przyjdź prześliczne, miłośne Dzieciątko. Ach bodaj bym miał czyste i ozdobne i wszelką miłością pałające serce na pociechę Twoją. Przybądź, o Jezu, boleści i miłości pełny, oto odtąd się brzydzę wszelkimi rozkoszami cielesnymi. Tyś jest jedyna moja pociecha, mój pokarm i napój mój. Już nigdy Cię nie chcę przez lubieżne życie napawać żółcią. O mój Jezu, niechaj serce moje kosztuje słodkości miłości Twojej. Sprawże we mnie serce czyste. Amen.

Stacja XI. Pan Jezus okrutnie do krzyża przybity
Pan Jezus pragnie serca zapieczętowanego

Przyjdź o mój Jezu, ach przyjdź! Oddaję Ci serce moje i zawieram bramę serca mego, oczy, uszy, język, ręce, nogi Tobie samemu ofiaruję. O miłości Boska, serce moje niech jest własnością Twoją. Ach, zapieczętujże go łaską i miłością Twoją, abym nic nie myślał, nic nie mówił, na nic nie patrzył, na nic nie słuchał, co by miłości Twoje mogło być przeciwne. Przyjdź o Jezu, osiągnij serce moje. Amen.

Stacja XII. Jezus podniesiony na krzyżu umiera
Pan Jezus chce miłością pałające serce

Przyjdź o mój Jezu, ach przyjdź do serca mego. O jak dziwnie miłość Tobą rządziła. W żłobie złożyła Cię między wołem i osłem, a na krzyżu zawiesiła między dwoma łotrami. W szopce słyszeć śpiewy anielskie, a przy krzyżu urągania i bluźnierstwa. W żłobie nasz obecnych Marię z Józefem radości pełnych, na krzyżu Maryję i Jana boleścią i żalem zdjętych. W żłobie używasz słodkich panieńskich piersi, na krzyżu żółci i octu. O miłości pełne Serce Jezusowe! O jak ciężko Cię raniła złość ludzka! Ach zapal serce moje, aby zawsze ku Tobie miłością pałało, abym już więcej nic nie myślał, nie mówił, ani czynił, co by Cię zasmucić mogło. Amen.

Stacja XIII. Pan Jezus z krzyża zdjęty na łonie Matki swojej położony
Pan Jezus szuka serca maryjnego

Przyjdź mój Jezu! Ach przyjdź i naucz mię, Marię Matkę Twoją prawdziwie kochać, i tak miłość Jej jak i boleści ustawicznie w sercu nosić. O Maryjo! Na Twoim łonie spoczywa ciało Jezusa, miłość serca, ale od złości ludzkiej tak srodze skatowana. W ręce Twoje macierzyńskie polecam serce moje, napełnij je miłością i boleścią i spraw opieką Twoją, żeby wierne odtąd było i nigdy przez grzech śmiertelny Jezusa nie zgubiło, a Ciebie Matko najmilsza nie zasmuciło. Ach przyjmijże i zachowaj serce moje. Amen.

Stacja XIV. Jezus do grobu włożony
Pan Jezus pragnie serca milczącego

Przyjdź mój Jezu, ach przyjdź i pochowaj mię w sercu Twoim, aby miłość Twoja we mnie pożytek uczyniła. Twoje święte rany niechaj są ucieczką moją i miejscem obrony. Twoje zranione serce niechaj mi jest słodkim spoczynkiem; tu się nauczę miłować i cierpieć. O Jezu! Niech spoczywam w ranach Twoich, a w tym spoczynku oddalony będę od niepokojów tego świata i zażyję owoców miłości Twojej. O Jezu, bądź przy mnie, a ja przy Tobie i tak nie jestem Twoim a Ty moim. Amen.

Komentarze