Obchody dwudzieste pierwsze. Za dusze zmarłych

Modlitwa wstępna

Zbawicielu mój najmilszy, dopomóż mi dobrze odprawić nabożeństwo Drogi Krzyżowej, która ofiarowałeś Ojcu Niebieskiemu na odkupienie świata. Panie, nie oddalaj ode mnie Twojej pomocy, wejrzyj na mnie i obroń mnie. Wybaw mnie przez boleści Twojej śmierci od śmierci wiecznej. Spojrzyj, Odkupicielu żywych i umarłych, też na dusze w czyśćcu cierpiące. Każda z nich do Ciebie woła słowami Psalmisty: "Boże, Boże mój, wejrzyj na mnie, czemuś mnie opuścił? Daleko od zbawienia mego słowa grzechów moich". Nie poczytaj duszom czyśćcowym ich grzechów. Ofiaruję za nie wszystkie odpusty, które mogę uzyskać, odprawiając tę Drogę Krzyżową.
Matko Bolesna Maryjo, Matko nasza i Pocieszycielko dusz w czyśćcu cierpiących, wspomóż je przez zasługi Twoje. Amen.

Stacja I. Pan Jezus przez Piłata na śmierć osądzony

Dobry Jezu, przez Kajfasza i Piłata na śmierć skazany, zachowaj nas od potępienia wiecznego. Dusze w czyśćcu cierpiące wybaw z otchłani. Niechaj te dusze i my sami kiedyś staniemy po Twojej prawicy. Powiedz nam: "Pójdźcie błogosławieni Ojca mojego, posiądźcie królestwo, które jest zgotowane dla was od założenia świata".
Najświętsza Maryjo Panno, Matko Miłosierdzia, Tyś nasza nadzieją teraz i na wieki. Zachowaj nas i dusze wiernych zmarłych od gniew Bożego. Amen.

Stacja II. Pan Jezus bierz krzyż na swoje ramiona

Najcierpliwszy Jezus, Ty poniżenie od wrogów i okrutnych katów znosisz cierpliwie. Zgładź złości moje, którymi tak często obrażałem Twój Boski Majestat. Oczyść też dusze wiernych zmarłych od wszelkiej winy złości i niecierpliwości, za które teraz pokutują w ogniu czyśćcowym.
Ucieczko nasza, Niepokalanie Poczęta Najświętsza Maryjo Panno, uproś u Syna Twego duszom czyśćcowym odpuszczenie wszystkich grzechów i zasłużonych kar.

Stacja III. Pan Jezus pod krzyżem pierwszy raz upada

Jakże wydajesz się być słabym, mój ukochany Panie! Cudów już nie czynisz, lecz ukrywasz wszechmocność swoją. Przez biczowanie, cierniem koronowanie i noszenie krzyża tak jesteś wyniszczony, że pierwszy raz upadasz pod nim. Przez boleści upadku Twego zachowaj zachowaj nas od upadku w grzech śmiertelny. Przebacz też litościwie duszom w czyśćcu cierpiącym wszystkie ich upadki i wykroczenia, za które teraz pokutują.
Ucieczko grzesznych, łaski Bożej pełna Maryjo Panno, ratuj nas i dusze w czyśćcu cierpiące, za które się pokornie modlimy. Amen.

Stacja IV. Pan Jezus spotyka się ze swoją Bolesną Matką

Zbawicielu nasz, od ludzi wzgardzony, przez najświętsza Matkę Twoją żałowany, zlituj się nad duszami zmarłych. Przez boleści Twoje i niezmierny smutek Twej Matki najmilszej zachowaj nas do pychy, bo wstrętna jest pycha w Twoich oczach i w oczach innych ludzi i jest początkiem każdego grzechu.A dusze, które przez pychę i wyniosłość zgrzeszyły, a teraz w czyśćcu pokutują, wybaw z czyśćca i zaprowadź je do Twojej światłości.
Bolesna Matko Syna Bożego Maryjo, wspomagaj nas i dusze cierpiące w czyśćcu. Amen.

Stacja V. Szymon Cyrenejczyk pomaga Jezusowi nieść krzyż

O Jezu, za haniebne uznali wrogowie Twoi, aby dotknąć się krzyża Twego i nikt nie chciał Ci dopomóc na Twojej bolesnej drodze. Tylko Szymon Cyrenejczyk przymuszony przez żołnierzy, wziął krzyż Twój i ulżył Ci w Twojej słabości. Wspomóż też łaskawie dusze w czyśćcu cierpiące w ich nędzy i utrapieniu.
Najłaskawsza Panno Maryjo, bądź pociechą naszą w każdym momencie życia naszego; bądź pocieszycielką dusz w czyśćcu ogniem trapionych. Amen.

Stacja VI. Jezusowi twarz ociera święta Weronika

O mój Jezu, dusza moja oszpecona jest grzechami. Pragnę wygody i pociechy tego świata przemijającego. Oczyść duszę moją od zbytecznego pragnienia rzeczy ziemskich. A dusze zmarłych, które już uwolnione są od tego świata, z czyśćca zaprowadź do błogosławionego miejsca w niebie.
Najświętsza Panno, prowadź nas drogą niewinności lub pokuty do królestwa niebieskiego. Módl się za duszami cierpiącymi w czyśćcu. Amen.

Stacja VII. Pan Jezus pod krzyżem drugi raz upada

Najmilszy Zbawicielu nasz, dlaczego drugi raz upadasz pod krzyżem? Ty nam odpowiadasz: "Biada temu światu przez zgorszenia! Zgorszenia muszą być, lecz biada, który sieje zgorszenie. Biada nieczystym i rozpustnikom". Przez bolesny Twój upadek pod krzyżem zachowaj nas od ducha nieczystości. Zmiłuj się nad duszami, które może dlatego cierpią w czyśćcu, że grzeszyły nieczystością.
Najczystsza Panno Maryjo, uproś nam u Boga obrzydzenie sobie grzechu nieczystości. Wspomóż litościwie dusze, które w czyśćcu opłakują swoje upadki. Amen.

Stacja VIII. Pan Jezus pociesza płaczące nad Nim niewiasty jerozolimskie

Panie Jezu, Zbawicielu nasz, w mękach Twoich pocieszałeś niewiasty jerozolimskie, aby nie płakały nad Tobą. Upominałeś je, aby raczej się lękały sądu Bożego, grożącego im i ich synom. Jakże i my lękamy się sprawiedliwości Boskiej, która w dzień sądu Twego odkryje i nagrodzi nasze myśli, słowa i uczynki. Ty karzesz występki nasze; w piekle pokutują na wieki dusze potępionych; w czyśćcu cierpią niezmierne boleści te dusze, które tylko grzechami powszednimi obciążone, wstąpiły do wieczności. Przebacz Panie, przebacz nam nasze winy i zmiłuj się nad duszami w czyśćcu.
Królowa nasza, najchwalebniejsza Boża Rodzicielko Maryjo, wstaw się za nami i za duszami wiernych zmarłych. Amen.

Stacja IX. Pan Jezus trzeci raz upada pod krzyżem

Panie Jezu, gdyś krwią swoją pokropił ziemię, upadając po raz trzeci pod krzyżem, wypełniło się proroctwo: "Wszyscy jak owce pobłądziliśmy, każdy na swą drogę ustąpił, a Pan włożył na niego nieprawość nas wszystkich. Ofiarowany jest, iż sam chciał i nie otworzył ust swoich". Przez tak wielką Twą cierpliwość uczyń serca nasze pokornymi i cierpliwymi. A duszom wiernych zmarłych zgaś płomienie czyśćcowe i wybaw je z miejsca, gdzie cierpią za swoje nieprawości. Amen.
Święta Panno nad pannami, Tyś widziała mękę i krew wylaną Syna Twego. Módl się za nami i za duszami cierpiącymi w czyśćcu, abyśmy się stali godnymi obietnic Chrystusowych. Amen.

Stacja X. Pan Jezus z szat obnażony, żółcią i mirrą napojony

Jak gorzko pokutujesz, najcierpliwszy Synu Boży, za obżarstwa i zbytki tak wielu ludzi! Nieraz może i ja tak ciężkimi grzechami obciążyłem moją dusze. Dopomóż mi i udziel mi łaski, abym nie grzeszył obżarstwem, pijaństwem i marnotrawstwem. Dusze zaś zmarłych, które w czyśćcu wołają do Ciebie o ratunek i pociechę, przez tak wielką mękę Twoją wprowadź do chwały niebieskiej.
Najczystsza i Najświętsza Oblubienico Ducha Świętego, Maryjo, zachowaj nas od pijaństwa i nieczystości. Podaj duszom w czyśćcu cierpiącym macierzyńską rękę Twoją, abym zostały wyswobodzone z dołu płaczu i pokuty. Amen.

Stacja XI. Pan Jezus gwoździami przybity do krzyża

Zbawicielu mój, gwoździami do krzyża przykuty, oto wzdychasz w niewymownych boleściach Twoich słowami Psalmisty: "A jam jest robak a nie człowiek, pośmiewisko ludzi i pospólstwa. Wszyscy, którzy mnie widzieli, naśmiewali się ze mnie, mówili ustami i kiwali głową". Przez ukrzyżowanie Twoje oderwij mnie od złych namiętności i od grzechu śmiertelnego. A dusze sług i służebnic Twoich wybaw z czyśćca i posadź na tron w królestwa Ojca Twego.
O Maryjo, Matko Boża, Matko miłosierdzia, módl się za nami i za wszystkimi zmarłymi. Amen.

Stacja XII. Pan Jezus umiera na krzyżu

Zbawicielu nasz, na krzyżu umierający, zmiłuj się nad nami umierającymi. Jak Matkę swą najświętszą oddałeś w opiekę Janowi, tak oddajemy miłosierdziu i opiece Twojej wszystkich konających, którzy jeszcze dzisiaj umrzeć mają. Zmiłuj się nad nami w godzinie naszej śmierci; oto słudzy i współbracia Twoi jesteśmy! Przez gorzkości śmierci Twojej pociesz dusze zmarłych w czyśćcu cierpiących. Przemień ich cierpienia, które przez swoją śmierć na ziemi doznali, w radość wieczną.
Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami teraz i w godzinie śmierci naszej. Bądź łaskawą pocieszycielką umierających i dusz czyśćcowych. Amen.

Stacja XIII. Pan Jezus z krzyża zdjęty i na łonie Matki swojej złożony

Najboleśniejsza Matko Jezusa, jak morze nieograniczona jest boleść Twoja. Któż Cię pocieszy? Na łonie Twoim spoczywa umarły Syn Twój Jezus Chrystus. Teraz się wypełniło, co o nim mówi Psalmista: "Wylanym jestem jako woda i rozsypały się wszystkie kości moje. Wyschła jak skorupa siła moja, a jeżyk mój przysechł do podniebienia mego: i obróciłeś mnie w proch śmierci". Przez te gorzkie łzy, którymi zalewałeś rany Syna Twego, uproś nam pomoc Boską w smutku i boleści. Pociesz też dusze w czyśćcu, które za grzechy swoje gorzko żałują i ciężko pokutują.
Słodkie Serce mojego Jezusa, spraw, niech Cię kocham coraz więcej. Amen.

Stacja XIV. Pan Jezus do grobu włożony

Jezu królu chwały, już w grobie odpoczywasz. Lecz ciało Twoje nie ujrzy skazitelności! Przeminęły boleści Twoje, droga krzyżowa się skończyła. Po śmierci Twojej i uniżeniu następuje chwalebne zmartwychwstanie. Jakże chwalebny jest święty Twój grób! Przez pogrzeb Ciała Twego i grób Twój uczyń sobie przybytek w sercu moim. Niechaj dusze zmarłych, które w łasce Twojej zasnęły, usłyszą głos Twój i chwalebnie powstaną z grobu do życia wiecznego.
Niech będzie błogosławione święte i niepokalane Poczęcie Najświętszej Panny Maryi Matki Bożej. Amen.

Na zakończenie

Módlmy się za Kościół Boży, ażeby go Pan Bóg zachował przez prześladowań, obdarzył pokojem, utrzymywał w jedności, oddając mu władzę i panowanie, i aby nam pozwolił, żebyśmy żyjąc w pokoju i bez prześladowań, wychwalali Boga Ojca wszechmogącego, panującego nad żyjącymi i zmarłymi. Amen.

Komentarze